Соціальна адаптація дитини, яка не чує

kids300-160_1551За якість життя дитини з порушенням слуху та мови можна і потрібно боротися.

Я знаю, що той, хто бореться, може програти.

Але той, хто не бореться – вже програв!

У теперішній час порушення слуху, яким би важким воно не було, не є непереборною перешкодою для навчання дитини мови. Сучасні технології слухопротезування, довга, спільна і наполеглива праця батьків і сурдопедагогів здатна зробити те, що здається, на перший погляд, нереальним: все більше дітей з порушенням слуху відвідують звичайні дитячі садки або навчаються в загальноосвітніх середніх школах, вступають до ВНЗ на стаціонарну форму навчання. Адже в результаті своєчасного бінаурального (двостороннього) слухопротезування і наполегливого ​​тренування слухового сприйняття формується мовний слух, який є таким самим, як і у  дітей, які чують нормально, основою для становлення усного мовлення.

Батьки, які зважилися на слухопротезування своєї не чуючої дитини – вибрали шлях нормалізації його життя, шлях наполегливої праці. Вони знають багато про сучасні методики розвитку слуху, добиваються значних успіхів у розвитку розмовної та письмової мови малюка, і все-таки деякі з них задаються питаннями: «А що буде завтра? Як моя дитина буде далі жити зі своєю проблемою – порушенням слуху? Яку обрати професію? Як складеться її особисте життя? ».

Кожному з батьків хочеться бачити своїх дітей такими,  щасливими. Дуже хочеться уберегти їх від помилок і, де можливо, «соломку підстелити». Батьки бояться, що у їх нечуючих дітей будуть труднощі – але, може бути, вони їм потрібні? Щоб подолати свою недугу, стати сильнішими, розумнішими, готовими до життя в соціумі. Завжди потрібно орієнтуватися на більше: так, втрата слуху перешкоджає нормальному спілкуванню, але при  підтримці батьків дитина зможе подолати всі труднощі. Все починається з дитинства: самооцінка дитини, її віра у власні сили і можливості заснована, в першу чергу, на поведінці батьків і їх оцінці.

Потрібно твердо знати, що дитина з порушенням слуху така, «як всі»! Просто їй пощастило менше: доводиться бути дуже уважним в громадських місцях, вслухатися, аналізувати кожен звук – тренувати залишки слуху і, внаслідок цього, займатися раз у п’ять більше аніж однолітки. Завдяки регулярним заняттям з розвитку мовлення така дитина навчиться говорити, зможе висловлювати свої почуття і переживання не тільки вигуками і активною жестикуляцією, а й робити власні висновки з життєвих ситуацій.

Тому дитину, котра не чує, потрібно не захищати, а вводити в чуюче середовище, адже саме там вона може отримати стимул до мовного спілкування. У міру дорослішання дитини і внаслідок безперервних занять буде розвиватися і вдосконалюватися її мова, з кожним роком все краще і краще. При цьому поряд з розвитком слуху та мовлення слід навчати дитину самостійності й уміння виживати в суспільстві.

Слухопротезування – це всього лиш перший, але дуже важливий етап в житті не чуючої дитини. Сучасні цифрові слухові апарати з елементами штучного інтелекту моделюють втрачену слухову функцію безпосередньо на рівні волоскових клітин і дозволяють автоматично підбирати явного переможця розбірливості мови і слухового комфорту в будь-яких ситуаціях. Вони не тільки прискорюють процес навчання мови, а й забезпечують найвищу якість звуку, а також надають дитині впевненість у собі і власних силах. Завдяки слухопротезуванню і регулярним заняттям з розвитку мовлення, дитина може розвиватися так само, як і дитина зі слухом в межах норми. Внаслідок цього і виховувати дитину з порушенням слуху та мови потрібно так, як і ту, котра чує – цілеспрямовано на позитивний результат. Діти з порушенням слуху, якщо в їхнє виховання вкладати багато душі і сил, можуть розвиватися навіть успішніше за своїх ровесників. В результаті і навколишні теж повірять у дитину і будуть всіляко сприяти її розвитку: серед вчителів, керівників, сусідів, друзів знайдуться однодумці. І в садку, і в школі, і на уроках музики і малювання, заняттях спортом – дитина з допомогою слухових апаратів повинна і буде рости і розвиватися як самостійна особистість у суспільстві на рівні з чуючими.

Завдяки сучасним технологіям слухопротезування, які і далі, у цьому немає сумнівів, будуть розвиватися і вдосконалюватися, нечуюча дитина зможе домогтися багато чого. Основне –  це те, що  батьки повинні повірити у свою дитину, вселити їй впевненість у собі і створити всі умови для компенсації порушення слуху та мовлення, розвитку і навчання.

 © Егова Елена